A Karácsony veszélyei kedvenceinkre

Karácsonykor, a nagy ünnepi felfordulásban nem mindig jut időnk kisállatainknak elég figyelmet szentelni. Pedig az ünnepek alatt igen gyakoriak a megbetegedések, mérgezések, balesetek.

Milyen veszélyek leselkedhetnek kedvencünkre Karácsonykor?

Karácsony, házi kedvencek

Ünnepi dekoráció:

A karácsonyfára aggatott legkülönbözőbb díszek, üveggömbök, fadíszek, szalagok rendkívül érdekesek kutyánk, cicánk számára. Az üveggömböket összetörve megvághatják magukat vele, lenyelhetik a darabokat. A szaloncukor felfüggesztésére szolgáló fémkapcsok igen gyakran okoznak problémát. Cicákra különösen jellemző hogy szeretnek minden fonalas, zsinóros tárgyat lenyelni, ezek a tárgyak bélelzáródást okozhatnak, amit sok esetben csak sürgős műtéti beavatkozással lehet orvosolni. A világító-díszek vezetékeinek elrágása áramütést okozhat. A fenyőfa tüskéi is okozhatnak bélproblémákat és sérüléseket az állatok tappancsán.

Ünnepi ételeink:

Mérgezések

Csokoládé: Széles körben ismert hogy a csokoládé mérgező kutyák számára, ennek ellenére gyakran előfordul véletlen mérgezés, ha a kutyák elcsennek egy-egy óvatlanul elől hagyott darabot. Elsősorban a jó minőségű fekete csokoládék veszélyesek a magas teobromin és koffein tartalom miatt.  Már 1 tábla (110 gramm) étcsokoládé egy 7 kg-os kutya pusztulását okozza. A csokoládé mérgezés főbb tünetei a hiperaktivitás, remegés, görcsök, kóma.

Nyírfacukor (xilit): Az utóbbi időben az egészséges táplálkozás jegyében sokan használnak a répacukor helyettesítésére nyírfacukrot sütéshez. Sajnos a kutyákra ez a cukorfajta erősen mérgező. 1 gramm xilit mérgezést okoz egy 10 kg-os kutyánál. Összehasonlításképpen egy szelet sütibe kb. 5-10 gramm xilit kerül. A xilit kutyákban hirtelen felviszi az inzulinszintet, ennek hatására a vércukorszint leesik. Tünetei gyengeség, görcsök, kóma. Ha sikerült is az állat életét megmenteni, sajnos akkor sem biztos hogy nem lesznek hosszabb távú következményei a mérgezésnek, májkárosodást okoz.

Szőlő/mazsola: Kutyában veseelégtelenséget okozhat. A mérgező dózis nehezen megállapítható, inkább ne adjunk kutyánknak belőle.

Gyomorrontás

A karácsonyi ételmaradékokból sok esetben kedvenceink is kapnak. Ezek az ételek igen gyakran erősen fűszeresek, zsírosak, füstölt húsokat tartalmaznak. Egyes kutyusok érzékeny emésztőrendszere nehezen tudja ezeket az ételféleségeket megemészteni, különösen szoktatás nélkül. A következmény sajnos a gyomor és bélgyulladáson kívül akut hasnyálmirigy gyulladás is lehet. Utóbbi betegség többnapos intenzív ellátást igényelhet.

Halszálkák, csontok: A halszálkák elakadása igen gyakori szájüregben, garatban, nyelőcsőben. A csontok szintén megakadhatnak, bélsárpangást, az élesebb darabok bélperforációt okozhatnak.

Állataink biztonsága és az ünnep zavartalansága érdekében érdemes ezekre a dolgokra előre gondolni, állatainkat inkább a saját tápjukkal, nekik gyártott jutalomfalatokkal megajándékozni. Érdeklődjenek állatorvosuknál az ünnepi nyitva tartásról és baj esetén felkereshető ügyeletes állatkórházakról.

Mindenkinek békés, örömökben gazdag és gondtalan Ünnepeket kíván a Sicc Állatorvosi Rendelő csapata.